Zwangerschapsyoga

Een tijdje geleden, ik was toen 28 weken zwanger, deelde ik met jullie mijn twijfels of het wel of niet doen van een zwangerschapscursus [KLIK]. De ‘pufclub’ waar ik me destijds voor had aangemeld ging helaas niet door. Ondanks dat er meer dan genoeg alternatieven online te vinden waren, sloot het voor mijn gevoel niet echt aan op wat ik zocht. Het leek me fijn om wat extra informatie te krijgen over de bevalling, en om mede zwangeren te leren kennen die rond dezelfde periode uitgerekend zijn.

Onder het motto van de ‘goede voorbereidingen’, waar ik gisteren een blog met jullie over deelde [KLIK], kom ik hier bij deze graag nog even op terug. Na mijn zoektocht destijds, kwam ik uiteindelijk uit bij een mini cursus Samen Bevallen en zwangerschapsyoga. Op het moment dat ik schreef over het Samen Bevallen, had ik dit nog niet besproken met manlief. En zoals ik al een beetje verwacht had, lachte hij me nog net niet uit, haha. Dat leek hem helemaal niks, hij zou meegaan als ik dat héél graag zou willen, maar niet omdat hij zelf geïnteresseerd was. Dat uitgangspunt leek mij niet nou niet helemaal juist om samen aan zo’n cursus te starten. Die viel dus al snel af.

Bleef eigenlijk de zwangerschapsyoga over, en ik besloot het een kans te geven. Ik vond een yoga studio bij mij in de buurt, waar ze de mogelijkheid tot een gratis proefles aanbieden. Daar was ik erg blij mee, zo kon ik het een keertje proberen, en zat ik er niet meteen aan vast als ik het niks vond. Een paar weken geleden was het zover, en ging ik op pad voor de proefles zwangerschapsyoga.

Vooraf heb ik per mail contact gehad met de eigenaresse van de studio, die tevens op maandag de lessen zwangerschapsyoga verzorgd. Het contact per mail was al heel fijn, en ik werd heel fijn ontvangen in de studio. De docente gaf een korte uitleg over hoe de lessen er over het algemeen uitzien, en wat er gedaan wordt.

Aan de start van de les maakt de docente eerst een rondje langs iedereen, om te vragen hoe het gaat en of er eventueel bijzonderheden zijn. Na deze paar weken kan ik wel zeggen, dat een van mijn ‘zorgen’ die ik eerder beschreef in ieder geval niet nodig is. En dan doel ik op de zeurende, huilende mede zwangeren. Dit is in ieder geval bij deze groep absoluut niet het geval, er wordt kort en bondig gereageerd (over het algemeen ook met ‘goed’, haha), en eventuele klachten worden wel even aangegeven zodat daar tijdens de les rekening mee gehouden kan worden.

De proefles voelde voor mij direct goed. Er werd die les veel aandacht besteed aan ontspanning en ademhaling, waarbij ik merkte dat dit mij veel goed deed. Het viel de docente direct op dat ik heel hoog zit met mijn ademhaling, en dat het oefenen van de buikademhaling voor mij verstandig én handig voor tijdens de bevalling kan zijn. Bij een hoge ademhaling is er meer kans op paniekgevoelens, waardoor het voor mij goed zou zijn om al meer gewend te zijn aan de buikademhaling als ik de bevalling inga.

Omdat ik de proefles direct al heel fijn vond, besloot ik me in te schrijven bij deze yogastudio, en hopelijk nog een aantal meer lessen te kunnen volgen. Tot nu toe zijn de lessen elke keer anders geweest. Was de eerste week heel specifiek gericht op ontspanning en de ademhaling daarbij, gingen we de tweede week al meer aan de slag met houdingen en de ademhaling daarbij. Die ademhaling staat elke week zeer centraal, iets waar ik heel blij mee ben en dus ook veel baat bij heb.

Al met al vind ik de uurtjes die ik tot nu toe geweest ben heel fijn. Heerlijk ontspannend, en fijn om zo een uurtje per week heel specifiek bezig te zijn met mijn zwangerschap. Wat ik wel een beetje mis, is het contact met de andere dames. Ondanks dat het elke week hetzelfde groepje is, is dat contact er nog niet echt. Een aantal van de meiden zijn ook samen met een vriendin gekomen, waardoor het natuurlijk al heel anders is. Ook kun je op elk moment instromen bij de lessen, en is de zwangerschapsduur dus bij iedereen erg verschillend. Er was bijvoorbeeld iemand die al over de uitgerekende datum heen was, en iemand die 25 weken zwanger was. Heel uiteenlopend dus.

Maar desondanks ben ik blij met mijn keuze toch nog iets te gaan doen, en denk ik dat zwangerschapsyoga voor mij een goede keuze is geweest. Af en toe vind ik het wel iets te zwevend, als ik het zo mag noemen. Als er wordt aangegeven dat we nu ‘alle energie naar ons kindje moeten laten gaan’, met dat soort dingen heb en kan ik niet zoveel. Maar dat is bij deze lessen maar heel weinig, en op zo’n moment oefen ik maar gewoon rustig verder met mijn buikademhaling. 🙂

Ik hoop in ieder geval dat ik nog een paar weken zal kunnen gaan! En wat mij betreft is zwangerschapsyoga een fijne ‘cursus’ om te volgen tijdens de zwangerschap, als je op zoek bent naar een fijn steuntje in de rug met betrekking tot de juiste ademhaling, ontspanning en oefeningen plus houdingen voor je bekken, rug, en waar je nog meer last van kunt krijgen.

Liefs,
Loes

4 gedachten over “Zwangerschapsyoga”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.